آشنایی با انواع مته و کاربرد آنها در این مقاله میخواهیم بررسی بکنیم انواع مته ها و نوع کارکرد راه تشخیص کیفیتشونو مته خوب و بد رو هم میخوایم باهم دیگه بررسی بکنیم.

  اول از همه شما باید دسته بندی های مته و انواع مته را بشناسید تا بتوانید کیفیت های مته های خوب و بد را تشخیص دهید.

دو نوع اصلی مته وجود دارد.

بنر - آشنایی با انواع مته و کاربرد آنها

1- مته های فلزات

2- مته های الماسه

  اصولاً مته فلزات را در سه نوع دسته بندی از همدیگر تمیز می دارند.

 ۱. رنگ مته

 ۲ .آلیاژ

 ۳ . و زاویه نک مته این نوع کارکرد مته 

 اولین نوع ، مته ها معمولی که اغلب به رنگ سفید رنگ یا نقره ای در بازار موجود می باشد.

 و از آلیاژ آهن ساخته شده است ، نسبت به گرما و فشار بیش از حد مقاوم نیستند و برای کاربردهای پلاستیک چوب آلومینیوم و سرب نرم قابل استفاده میباشد و برای سوراخکاری های سنگین به هیچ عنوان مناسب نمی باشد زیرا به سرعت کند می شود .

 مته‌ های معمولی که در بالا توضیح داده شد باید با سرعت خیلی پایین و فشار کم سوراخکاری انجام شود زیرا در سرعت بالا ایجاد گرما می شود و به سرعت سر مته گرد شده بر اثر حرارت و دیگر قابل استفاده نمی باشد.

 فشار بیش از حد به متهباعث کج شدن میشود و علت ، آلیاژ ضعیف مته است .

اینگونه مته ها از ارزون ترین نوع مته ها می باشند.

مته HSS

 گروه از مته های آهن و چوب هستند که به اصطلاح مته های های اچ اس اس(HSS) گفته می شود که مخفف های استلیس استیل اسپید می باشد.

در ایران به این گونه مته ها مته های تند کار یا سرعت بالا گفته می شود.

آلیاژ اینگونه از مته ها ترکیب مقدار زیادی کربن و فولاد می باشد که اجازه کار در سرعت بالا را نیز می دهد اما مقاومت خیلی کمی به نسبت فشار دارد.

متهHSS قابلیت تیز شدن مجدد را بعد از کند شدن به کاربر می دهد باز هم به نسبت مته های دیگر در بازار قیمت پایین تری دارند.

 یکی از راه های تشخیص مته HSS هک این کلمه در انتهای مته در کنار سایز مته  به صورت حروف لاتین و می باشد تا کاربر متوجه شود که این مته تند کار می باشد.

مته کبالت

دیگری مته ای که در اینجا بهش میپردازیم مته های کبالت میباشند مته های کبالت همان مته های اچ اس اس می باشد که به همراه کربن مقداری آلیاژ کبالت ترکیب شده است


کبالت

کُبالت (به انگلیسی: Cobalt) یک عنصر شیمیایی با نماد Co و عدد اتمی ۲۷ است. مانند نیکل، کبالت در پوسته زمین فقط به صورت ترکیبات شیمیایی یافت می‌شود، به جز رسوبات اندکی که در آلیاژهای آهن متوریک طبیعی وجود دارد. کبالت خالص که توسط گدازگری احیائی تولید می‌شود، فلزی سخت، براق، و خاکستری-نقره ای است.


 کبالت به مته قابلیت کارکردن در گرمای بالا و دیرتر کند شدن سرمته را می دهد و نسبت به اجسام سخت همانند فولاد های خاص سوراخکاری بهتری انجام می‌دهند و دوام بیشتری در طول کار دارد.

یکی از راه های تشخیص مته کبالت رنگ مته کبالت میباشد که به رنگ سرخ و یا همان کبالت رنگ که شاخص رنگهای مته های کبالت است می باشد.

 رنگ متاسفانه نمی تواند تنها ملاک تشخیص باشد، زیرا شرکت های متفرقه لعاب از رنگ کبالت را برای کپی کردن کار و تقلب نمودن در مته استفاده می‌کنند تا مته HSS را به جای مته کبالت بفروشند.

 یکی دیگر از راه‌های تشخیص مته کبالت مخفف کلمه CO و درصد ترکیب کبالت با فولاد و کربن می باشد که در انتهای مته در کنار سایز و آلیاژHSS میزان درصد کبالت هک شده است.

 باز هم این هم ملاکی برای اصل بودن و خلوص کبالت نیست بهترین گزینه خرید از جای امن و مطمئن که مته با کیفیت و ضمانت به شما ارائه دهد فیل مارکت مته هایی با کیفیت و ضمانت مرجوعی برای شما در سایت فراهم کرده است.

مته های تنگستن کاربد

 گزینه چهارم از مته های تنگستن کاربدمی باشد.

تنگستن کاربد

فرمول شیمیایی WC یک ترکیب شیمیایی است که دارای مقداری مساوی از اتم‌های تنگستن و کربن است. این ماده در حالت پایه ای خود به شکل پودر خاکستری ریزی است که می‌تواند تحت فشار و در فرایندی که تف‌جوشی نامیده می‌شود به اشکال مختلف درآمده و در ماشین آلات صنعتی، ابزارهای برش، ساینده‌ها و دیگر ابزارها مورد استفاده قرار بگیرد.

 مته های تنگستن کاربد بیشتر در تراشکاری ها استفاده دارند زیرا قیمت خیلی بالایی دارد.

این‌گونه مته ها توانایی سوراخکاری بیشتر آلیاژها را دارند زیرا از ترکیبات آلیاژ ای بسیار خاص و گرانی در ساخت آنها استفاده شده‌اند.

مته های تنگستن کاربدفقط برای سوراخکاری استفاده نمی شود بیشتر کار آنها برای حجم برداری یا فرم دهی آلیاژها استفاده دارد.

 اینگونه مته قابلیت تیز شدن را دارند اما برای تیز کردن این گونه از مته ها نیاز به دستگاه و ابزارهای خاصی می‌باشد زیرا مهارت خاصی لازم دارد تا مته را از بین نبرده و خراب نشود .

بیشترین کار برد در دستگاه های CNC می باشد. 

بیشتر مته های تنگستن کاربد دو کانال وسط مته دارند که برای عبور مایعات مخصوص تراشکاری و خنک کردن مته می باشد زیرا مته های تنگستن کاربد در سرعت‌های بسیار بالا در حال تراش و سوراخ کاری می باشد.

تنگستن کابد انتهای مختلفی دارند زیرا دستگاه‌های مختلفی برای گرفتن آنها وجود دارد یک سری از دستگاه ها به صورت سه نظام ،یکسری دیگر از دستگاه ها به صورت کلت و دیگری به صورت خشابی برای قرار گرفتن مته در دستگاه طراحی شده‌اند و در زمان خرید باید به انتهای دستگاه خود توجه کنید تا مته مناسب را برای دستگاه خریداری کرده باشید.

روکش مته

بیشتر مته های بدون روکش در برابر هوای مرطوب ضعیف بوده و به سرعت اکسیده میشود .

برای جلوگری از این که مته زنگ نزند شرکت های تولید کننده ار اوناع روکش های مختلف برای مته ها استفاده میکنند:

1- روکش بلک اساید

2- روکش قلع

3- روکش گالوانیزه

4- روکش تیتانیوم

5- روکش کروم

6- پوشش کبالت

در بعضی از مته که از قیمت های پایین برخوردار است از هیچ گونه پوششی برای جلوگیر از اکسید شدن استفاده نمی کنند.

که به استلاح هوا خنک گفته می شود و در صورت استفاده از آب و یا مایعات برای خنک کاری به سرعت اکسیده میشود .

روکش بلک اساید Black Oxide Processes

در مته های ارزان قیمت بازار بیشترین پوشش بلک اکساید استفاده می کنند .

سیاهکاری (Black Oxide) بر روی فولاد و فلزات آهنی نوعی پوشش دهی تبدیلی است. پوشش از طریق واکنش شیمیایی با آهن موجود در فلز ایجاد می شود.

این واکنش شیمیایی یک سطح محافظی را بوجود می‌آورد. یک پوشش تبدیلی سیاهکاری به آلیاژ‌‌‌‌های آهن اعمال می‌شود و آن را به شکل آهن مغناطیسی در می‌آورند که در حقیقت اکسید مشکی آهن یا همان سیاهکاری است.

فلزات دیگر مثل : مس، برنج، فولاد ضد زنگ، چدن نیز قابلیت تشکیل این چنین پوشش هایی را نیز دارند. اکسید سیاه یک ظاهر مشکی ماتی بر روی قطعات فلزی با هزینه پایین ایجاد می‌نماید.

انواع سیاهکاری فلزات

به طور کلی دو نوع سیاهکاری معرف است:‌

  • سیاهکاری گرم
  • سیاهکاری سرد

روکش قلع

در دهه های گذشته به علتی که علم پیشرفت کمتری به نصبت حال داشته یکی از راه هایی که امکان عملی شدن و ارزان و سرعت تولید بالایی داشته سیستم قلع کاری میباشد .

در این سیستم قطعه را و قلع را با حرارت بالا در حوضچه مذاب فرو می کردن تا پوشش دهی کامل شود .

اما این نوع پوشش چند اشکال اصلی داشت .

یک در زمان کار وقتی دما مته بالا می رفت قلع روی مته ذوب می شد .

و اشکال دوم ایجاد گاز های سمی که برای سلامت کاربر ضرر داشت .

این روش دیگر بر روی مته ها انجام نمی شود.

پوشش آبکاری گالوانزه مته

در حال حاضر بعضی از مته های مووجود که مصارف خاصی دارند از پوشش ها گالوانیزه برای اکسید نشدن استفاده میشود .

یکی از روش های موثر برای جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش عمر مته ها و سایر قطعات آهنی یا فولادی، عملیات گالوانیزاسیون یا آبکاری گالوانیزه روی آنها انجام میدهند که در حال حاضر بیشتر در ورق های آهنی صورت می گیرد.

آبکاری گالوانیزه به این صورت است که پوشش از جنس روی به مته داده می شود، وجود این لایه روی تا حد بسیار زیادی باعث افزایش عمر مته شما خواهد شد.

برای درک بهتر این موضوع که آبکاری گالوانیزه چیست باید در نظر داشته باشید که معمولا دو روش آبکاری:

  • سرد
  • آبکاری گرم

برای گالوانیزاسیون وجود دارد.

ابتدای انجام آبکاری باید به روشهای مختلف مانند استفاده از محلول های چربی گیر، امولسیون، تمیزکاری با حلال های صنعتی و چربی زدایی با بخار چربی هایی که در روند انجام شکل دهی به محصولات چسبیده است را پاک کنند.

بعد از آن مرحله اسید شویی شروع می شود که در آن قطعه را درون محلول آب، اسید کلریک یا اسید سولفوریک قرار می دهند.

غلظت اسیدی این محلول باید بین 10 تا 15 درصد و دمای آن بین 60 تا 80 درجه باشد. در ضمن برای اینکه مدت زمان اسید شویی کاهش پیدا کند و طی انجام آن فلز دچار خوردگی نشودمی توان از الکتریسیته استفاده کرد.

دو اشکال عمده در پوشش مته های گالوانیزه وجود دارد .

1-اگر آبکاری خوب انجام نشود در زمان سوراخکاری پوشش آبکاری گالوانیزه به صورت پوسته پوسته جا میشود .

2- اصولا مته های که ابکری و پوشش گالوانیزه شده اند بسیار نوک کندی دارند .

پوشش تیتانیوم

روکشی که بیشتر در مته های قابل استفاده میشود، روکش تیتانیوم است که باعث تحمل بیشتر مته نسبت به خورندگی و گرمای تولید شده توسط اصطحکاک زمان سوراخ کاری است .

تیتانیوم یک فلز با دانسیته پایین (4.5 g/cm3)، استحکام مقاومتی بالا و مقاوم در برابر:

خستگی، ترک خوردگی، زنگ زدگی و خوردگی است.

تیتانیوم همچنین در شرایطی که نیاز به قرار گرفتن­های طولانی مدت در آب ، تیزاب سلطانی و کلر باشد نیز دارای مقاومت خوبی است.

تیتانیوم در اواخر قرن 18 میلادی کشف شد و مهمترین ترکیب آن تیتانیوم اکساید است که بصورت یک پودر سفید رنگ در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، مهمترین کاربردهای تیتانیوم و آلیاژهای آن در صنایع هوا فضا، صنایع دریایی، صنایع خوروسازی، تهیه لوله های مقاوم به خوردگی، تجهیزات ورزشی و تجهیزات پزشکی است.

مهمترین مزیت تیتانیوم غیر سمی بودن و غیر حساسیت زا بودن آن است.

تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم-زیرکونیم به دلیل تشکیل یک فیلم غیر فعال بر روی سطح خود، مقاومت به خوردگی بسیار خوبی دارند.
با توجه به اینکه تولید فلز تیتانیوم فرایندی پیچیده و گران قیمت است، بسیاری از محقیقین تمایل به آبکاری تیتانیوم بر روی سایر بسترهای فلزی دارند تا به این روش با کاهش هزینه های مربوط به تهیه تیتانیوم فلزی بتوانند از مزایای منحصر به فرد این فلز نیز استفاده بکنند.

پوشش کروم

در بعضی مصارف خاص از آبکاری کروم برای مته نیز استفاده میشود اما به علت قیمت بالای اینگونه پوشش مصرف عمومی نداشته.

بیشترین کاربرد آن مقاومت بالا در برابر سایش است .

آبکاری کروم (Chrome plating) یک فرآیند روکش زنی بسیار پرکاربرد است که فهرست بلندی در رابطه با مزایای آن وجود دارد. آبکاری کروم بسیار پرجلوه بوده و با خواص هیدروفوبیک مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و سایش ارائه می دهد.

در آبکاری کروم شش ظرفیتی که با نام‌های هگزا کروم، Cr6 + و کروم (VI) نیز شناخته می‌شود، از تری‌اکسید کروم (که به آنهیدرید کروم نیز معروف است) به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود.

محلول کروم شش ظرفیتی برای آبکاری تزئینی و سخت، آنودیزه کردن کرومیک اسید و … استفاده می‌شود.

پوشش کبالت Cobalt

کُبالت (Cobalt) یک عنصر شیمیایی با نماد Co و عدد اتمی ۲۷ است.

مانند نیکل، کبالت در پوسته زمین فقط به صورت ترکیبات شیمیایی یافت می‌شود، به جز رسوبات اندکی که در آلیاژهای آهن متوریک طبیعی وجود دارد. کبالت خالص که توسط گدازگری احیائی تولید می‌شود، فلزی سخت، براق، و خاکستری-نقره ای است.

حمام­های صنعتی موجود برای ايجاد چنين پوششي، همان حمام­های کلريدی اسيدی با ميزان آمونيوم کم و يا عاری از آمونيوم هستند ، که مقدار کمی کبالت به آن­ها افزوده شده است.

رسوب دهی در اين حمام با سرعت زياد و با بازده کاتدی بالا انجام می­شود.

احتمال بروز تردی هيدروژنی در پوشش­های توليد شده در اين حمام کمتر است و حساسيت حمام نسبت به تغييرات چگالی جريان نسبتا زياد گزارش شده، که باعث غير يکنواختی پوشش خواهد شد. ميزان کبالت موجود در پوشش را

می­توان با استفاده از پارامتر­های مختلف حمام تغيير داد. اين پارامتر­ها عبارتند از: غلظت کبالت، روی و کلرايد در حمام، دما و چگالی جريان رسوب دهي، هم زدن و pH 

بیشتر مته های در قیمت های میان رده بازار دیده میشود از پوشش کبالت استفاده کرده اند .

پوشش کبالت بیشترین کاربرد را به علت جذب خوب و تحمل گرمای بالا و تیزشوندگی مجدد را دارد .

زاویه نوک مته 

یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید مته و نیاز شما زاویه نوک مته میباشد .

مته‌های با زاویه ۱۸۰ درجه بیشتر برای آلیاژهای نرم همچون چوب آلومینیوم و سرب و به اصطلاح مته همه کاره گفته میشود.

بهترین گزینه است و تیز کردن آن بسیار راحت و نیاز به هیچ گونه دستگاهی ندارد حتی میتوان با سوهان و سنباده تخت سر مته را تیز کرد .

زاویه ۱۳۵ درجه بیشتر برای برش و تراشکاری فولاد های سخت قابل استفاده می باشد و زاویه سر مته بسیار مهم است و توانایی تیز کردن این گونه از مته ها نیاز به مهارت خاص و دیدن دوره های تراشکاری را دارد و اگر نیاز به سوراخکاری آلیاژ های بسیار محکم همچون فولاد های خاص است از مته های با زاویه ۱۳۵ درجه استفاده کنید .

زاویه مارپیچی مته

ویژگی درگر مته قسمت مارپیچی زاویه مارپیچ مته است. این زاویه نحوه براده ­برداری را تعیین می‌کند.

برای دستیابی به بهترین عملکرد در سوراخکاری در برش متریال مختلف، این ویژگی در مته باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

سه نو از مارپیچ در مته ها بکار گرفته میود که در زیر مشاهده میکنید:

  • مته پیچشی DIN 338 نوع N، HSS G
  • مته پیچشی DIN 338 نوع VA، HSSE Co 8
  • مته پیچشی DIN 338 نوع UNI، HSSE Co 5

(مته ­ها در تصاویر زیر به ترتیب بالا آورده شده­ اند.)

زاویه‌های مارپیچ بزرگتر علت حذف مؤثر براده در مترایال نرم که براده ­های بلندتری دارند قابل استفاده است .

زاویه‌های مارپیچ کوچک­تر مته های برای برش مصالح سخت که براده­ های کوتاه­ تری دارند کاربرد دارد.

مته‌های پیچشی که زاویه مارپیچ بسیار کمی دارند (۱۰ درجه – ۱۹ درجه) نوار مارپیچ طولانی­ بلند تری دارند.

در مقابل ، مته‌های پیچشی با زاویه مارپیچ بزرگ (۲۷ درجه – ۴۵ درجه) دارای نوار مارپیچ کوتاه­ تری می باشند.

مته‌ های پیچشی با مارپیچ معمولی دارای زاویه مارپیچ ۱۹ درجه – ۴۰ درجه هستند.

مته ها چوب 

مته های چوب انواع مختلفی دارند و رایج‌ترین مته های چوب و مته نیش دار و مته های برگی می باشد.

 شما برای سوراخ کاری بر روی چوب می توانید از مته های آهن استفاده کنید اما بعضی از چوب های نرم و یا بسیار خشک در صورت استفاده از مته های آهن ترک برداشته و یا پوسته پوسته می شود.

 برای برای  این که برای چوب این اتفاق نیفتد از مته های مخصوص چوب که زبانی تیز به صورت سوزن و یا به اصطلاح بازاری نیش دار می باشد استفاده می شود تا سر سوزن شکل آن اول در چوب فرو رفته و مسیر مته را برای سوراخکاری با قطر بیشتر باز می کند بدون آنکه آسیبی به سطح چوب برسد و برای استفاده از این گونه مته ها حتماً دریل را در حالت ساده گذاشته و به هیچ عنوان از دریل های چکشی استفاده نکنید.

 متههای چوب را حتماً باید با سوهان تیز کرد زیرا در صورتی که از دستگاههای مته تیز کن استفاده شود نیش مته از بین میرود.

مته کاجی یا مخروطی

دیگر نوع سوراخکاری توسط مته های مخروطی انجام می‌شود که قابلیت سوراخ کاری بر روی چوب و یا فلزات سخت را مهیا می‌کند.

 آلیاژ بیشتر اینگونه مته ها از ترکیب فولاد های HSS و کبالت میباشد.

 یکی از حوزه های مته های مخروطی یا کاجی قابلیت استفاده در تمام سایز ها را به کاربر در یک زمان می دهد و نیازی به تعویض مته در سایزهای مختلف نمی باشد. 

مخروطی و یا کاجی توان تیز شدن را ندارند و در زمان سوراخکاری باید در حالت بدون ضربه استفاده شوند .

مته قلاویز

دیگر از مته های محبوب مته‌های قلاویز و یا قلاویز می باشند که جزو مته ها حساب میشود.

 اینگونه از مته ها به دو صورت کلی مته خودکار و  و یا قلاویزمیباشد.

 عمده وظیفه این گونه از مته ها ایجاد  جای رزوه روی فلزات و در بعضی از مواقع بر روی مواد های تفلنی و چوب هم رزوه می‌اندازد تا پیچ بتواند بسته شود.

 مته های قلاویز محبوب ترین نوع از قلاویز ها می باشد زیرا نیازی به سوراخ کاری و بعد قلاویز کاری ندارد به صورت خودکار سوراخ را ایجاد کرده و پشت دندان رزوه ها را زده قلاویز ایجاد می کند.

ست مته قلاویز 6 عددی HSS

مته الماسه

شما برای سوراخکاری سطح دیوار یا مصالح ، آجر و سنگ ها نیاز به دریلی دارید که زمان چرخش ضربه هم بزند .

اگر از منه های آهن و فلزات استفاده کنید مته میشکند و باید از مته ها الماسه استفاده شود .

مته های الماسه انواع بسیاری دارند و برای هر مواد خاصی مته خاصی هم وجود دارد.

گستردگی مته های الماسه و یا مته های مناسب مصالح بسیار زیاد می باشد زیرا مصالح های مختلفی برای ساختمان به کار رفته است و هر مته برای مصالح خاصی کاربرد دارد.

مته الماسه ملاتی

 یکی از رایج ترین گونه مته ،  مته های الماسه ملاتی میباشد که روی جعبه یا بسته بندی آنها مصالح همچون آجر قید شده است و سر آنها با جوش آهن جسبیدهشده ، این گونه از مته ها بدنه‌ای از جنس فولاد و سریع با الماسه کربن بالا دارد .

مته های الماسه از دو آلیاز در ساخت آنها استفاده شده است .

  • آلیاژ بدنه
  • آلیاژ نوک الماسه

نوک مته الماسه از آلیاژی با کربن بسیار است که مقاومت بالای در برابر سایش دارد

بدنه مته الماسه از فولاد ساخته شده که تحمل ضربه های دریل چکشی را داشته باد و تاب و شکستگی نداشته باشد.

اگر کل مته الماسه از جنس نوک آن بود با ضربه های دریل چکشی به راحتی شکسته می شد و قیمت های خیلی بالایی هم پیدا میکرد.

مته های الماسه گرانیت

 مته های گرانیت مناسب سنگها و سرامیک هایی که تراکم زیادی دارند و به نسبت مته های الماسه معمولی مقاومت بالایی نسبت به گرما دارند.

 اغلب سر مته های با جوش برنج جوش خورده است تا بتواند در هنگام سوراخ کاری که گرمای زیادی تولید شده تحمل آورد و الماس از تنه مته جدا نشود.

 نکته مهم این است که مته های الماسه قابلیت تیز شدن ندارند و تا زمانی که سر مته حالت خود را از دست نداده قابل استفاده می باشد و بعد از آن دیگر به درد نمیخورد.

اصولا مته های الماسه در سایز های مختلفی وجود دارد ولی شاخص ترین آنها مته های سر دو الماسه و چهار الماسه و شش الماسه می باشد که بیشترین فروش و مصرف مته های دو و چهار الماسه در بازار میباشد .

برای استفاده از مته ها برای سنگ ها و پرسلان  یا سرامیک های اسلب نمیتوان از مته های الماسه با ضربه بالا استفاده کرد زیرا باعث شکسته شدن سرامیک یا سنگ اسلب میشود.

مته های نیزه ای

اگر برای سوراخ کاری برروی سرامیک و یا اسلب از مته های الماسه استفاده کنید به علت بزرگی و ضخامت کم امکان شکستن و یا ترک برداشتن وجود دارد .

  بهترین گزینه برای سنگ ها و اسلب ها و یا سرامیک های نازک مته های سرنیزه می باشد تا بتواند بدون آسیب به سطح کار سوراخ کاری را انجام داده و سرامیک را خراب و یا نشکند.

مته های سر نیزه توانایی سوراخکاری بروی شیشه را هم دارند.

توجه داشته باشید که مته های سرنیزه و مته های به هیچ عنوان برای استفاده در مصالح هایی همچون بتن و یا ملات های آجری سیمانی قابل استفاده نمی باشد و زمانی که سرامیک و یا پرسلان را سوراخ کردیدو به قسمت ملات رسیده شد باید از مته های الماسه استفاده کرد.

 هیچ عنوان نباید در زمان استفاده از مته های سرنیزه در حالت چکشی استفاده شود زیرا باعث خراب شدن این دو نوع از مته ها می شود.

 در ضمن زمان استفاده مته های الماسه و شیشه شما باید از مواد ها و مایعات خنک کننده استفاده کنید زیرا چرخش در دور بالا باعث استحکاک و تولید گرما می شود.

مته های استیل

 برای  برای سوراخ کاری سطح استیل باید از مته های مخصوص استیل استفاده شود.

 مته هایی که تا به الان گفته شد هیچکدوم قابلیت سوراخکاری بر روی آلیاژ استیل را ندارد آلیاژ استیل به علت سطح صیقلی و سختی که دارد توانایی سوراخکاری خاصی می‌خواهد مته مخصوص استیل از نوک الماس تشکیل شده است که بیشتر به صورت حجم برداری انجام میدهد سوراخ را پودری و پلیسه کردن آن در فشار بالا و سرعت بالا انجام می شود تا بتواند سوراخکاری بر روی سطح استیل را انجام

 توجه کنید که مته های کبالت توانایی سوراخکاری بر روی آلیاژ استیل را نداشته و فقط نوک مته و سطح کار را میسوزاند.

برای سوراخ کردن سینک حتما از مته های استیل باید استفاده شود و در غیر اینصورت سینک را خراب می کند.

مته های گردبر

 یکی دیگر از مته های محبوب بازار مته های گردبر میباشدعلت محبوبیت این مته ها کاربدی بودن آنها است زیرا کاربرا بسیار راحت کرده است .

گونه ای از مته ها که انقلابی در صنعت لحاظ می‌شود.

 زیر قبل اختراع اینگونه از مته ها باید تعداد زیادی سوراخ در شعاع و محور یک دایره دستی سوراخ زده می‌شد و با اره ها سوراخ ها بریده میشد تا به شکل گرد برسد اما بعد از این اختراع تنها با یک مته به سایز دلخاه از سوراخ کرد می رسیم.

این گونه از مته تنوع های زیادی هم پیدا کن و برای انواع کاربرد ها مته های خودرا جداگانه تولید شده است .

مته گرد بر چوب

مته های گردبر چوب یکی از رایج‌ترین و قیمت مناسب ترین نوع گردبر ها می باشد که اغلب به صورت ست و مجموعه‌ای فروخته میشود .

ساخت و آلیاژ آن از فولاد معمولی ساخته شده اند که تحمل گرما را ندارند و در صورت استفاده بر روی سطوح سخت همچون فلز به سرعت دندانه های آن از بین میرود.

گرد بر ها HSS

مته گردبرآهن از آلیاژ فولاد HSS میباشد و توانایی سوراخکاری بر روی فلزات به قطر ۴ میل را برای کاربر فراهم می‌کند.

 ولی استفاده از قطرهای بالا باید از دستگاه های تراشکاری مخصوص استفاده شود.

 و بهتر است زمان سوراخ کاری بر روی فلزات از مایعات خنک کننده مته استفاده شود.

مته های آهن را اصولا به علت قیمت بالا تکی فروش می رود .

گرد بر های آهن را شما میتوانید برای چوب و پلاستیک هم استفاده کنید .

در سوراخکاری های سخت بهتر است از مایعات مخصوص خنک کنده استفاده شود .


زمان استتفاده از گرد بر ها ی آهن و چوب دریل را نباید در حالت چکشی قرار دهید .


دنباله گرد بر

برای بیشتر گرد بر ها شما نیاز به یک رابط دارید تا گردبر را به دریل و دستگاه سوراخکاری نصب کنید که به این رابط دنباله گرد بر گفته می شود .

رابط گردبر ها در دو سایز در بازار موجود استکه زمان خرید باید به آن توجه کنید رابط های بزرگ و رابط های کوچک .

رابط های بزرگ برای دریل های با سه نظام 13 میلیمتر مناسب است و در دریل 10 میل قرار نمیگرد .

گردبر های استیل

 همانطور که در بالا گفته شد برای سوراخکاری آلیاژ استیل مته های گردبر استیل نیز وجود دارد.

از گردبرآهن برای استیل نمی توانید استفاده کنید، زیرا باعث سوختن سطح کار و خراب شدن دندانه های گرد بر میشود.

گردبر های استیل اصولا دنباله ها چسبیده دارند و نیازی به دنباله جداگانه ندارند

آلیاژ گردبر های استیل از دو قسمت تنه و نوک الماسه ای تشکیل شده است .

نوک الماسه از ترکیب چندین آلیاژ مثل کبالت و برنج و مس میباشد که توانایی سوراخکاری بر روی استیل را ایجاد میکند.

گردبر های پودر الماسه ( گردبر شیشه )

گردبر های پودر الماسه یا به اصطلاح گردبر شیشه گفته میشود.

بیشتر مصرف اینگونه گردبر ها برای کاشی و سرامیک می باشد زیرا شما برای اینکه روی کاشی یا اسلب بتوانید محل شیر های آفتابه و دوش را دربیاورید نیاز به گردبر های شیشه دارید .

در زمان مصرف اینگونه گردبر ها حتما از آب و صابون برای خنک کردن استفاده کنید .

گردبر بتن

یکی دیگر از مته های گردبر نمونه بردار و یا مته های بتن می باشد که در بین تاسیسات کاران کولر گازی بیشترین محبوبیت و کاربرد را دارد زیرا به راحتی ملات را به صورت منظم و تمیز سوراخ کرده و برای عبور تاسیسات به صورت صحیح بسیار کمک حال کاربر می باشد.

 در زمان استفاده از مته های بتن حتماً باید دستگاهی که استفاده می شود توان بالا و قدرت خیلی بالایی در زمان چرخش و ضربه داشته باشد تا بتواند مته به خوبی سوراخ کاری را انجام شود .

توجه فرمایید برای سوراخکاری بتن حتماً کاربر باید آمادگی جسمانی خوبی داشته باشد تا بتواند دریل و مته را کنترل و مهار کند .

 مته های نمونه بردار اصولاً برای بتن و یا سنگهای با عمق زیاد میباشد که در سایزهای تا ۲۰ متر هم موجود است و برای کارهای صنعتی کاربرد زیادی دارد و دستگاه های خاصی برای استفاده از این گونه مته ها به اسم کرگیر وجود.

گردبر های بتن اصولا با رابط به دریل ها متصل می شوند و در طول های نختلف موجود می باشد .

رابط گرد بر بتن در دو نوع چهارشیار و 5 شیار موجود است

مته مدرج ( مته پرگاری )

یکی دیگر از متن های محبوب کناف کارها مته درج می باشد زیرا به سرعت در سایزهای مختلف تغییر کرده قیمت مناسبی دارد و سرعت خوبی برای سوراخکاری بر روی کناف دارد.

 مته مدرج و یا پروانه ای برای سوراخ کاری روی چوب های نرم هم مناسب می باشند اما برای سوراخکاری فلزات به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مته های حجم بردار

اینگونه از مته ها بیشتر برای صنایع دستی و کارهای فانتزی کاربرد دارد و بر روی فلز های مینیاتوری و یا دریل های انگشتی نصب می شود که جزو مته ها حساب میشود.

 در بیشتر این گونه از مته ها از آلیاژ فولاد پر کربن در برابر سایش مقاوم است استفاده می شود. 

این گفتار بخشی کوچک از دنیایی مته ها است و شما می توانید در بازار مته های بیشتری برای مصارف خاصی پیدا کنید .