آموزش تعویض سه نظام دریل در تمام دریلهای سوراخکاری و حفاری قسمتی برای گرفتندریل یا مته وجود دارد که در اغلب دستگاه های خانگی و نیمه صنعتی به اسم سهنظام شناخته می شود و رایج ترین نوع از قطعات ابزار بازار ایران و جهان هستند.

انواع سه نظام

دو دسته اصلی سه نظام وجود دارد دسته سه نظام های اتومات و سه نظام های آچاری ، سه نظام هایی که توسط آچار محکم وسفت می شود را سه نظام آچار ای گویند.

اما در بیشتر دریل های شارژی سه نظام هایی رو دیده می شود که دیگر نیازی به سفت کردن مته توسط آچار سه نظام وجود نیست وبه راحتی در قسمت انتهایی سه نظام توسط دست سه نظام جمع شده و مته داخل دریل و سه نظام سفت و گیر میکند.

اندازه های مختلف سه نظام

در بازار ما شاهد انواع متنوعی از سه نظام ها هستیم که مصارف تخصصی دارند ولی ما به سه نظام های معمول و قابل رویت بازار پرداخته ایم.

 سایزهای سه نظام بسته به توان و قدرت دریل ها متفاوت است سه نظام های ۶ میلیمتر ۸ میلیمتر ۱۰ میلیمتر 13 میلیمتر و ۱۶ میلیمتر در بازار به صورت رایج دیده می‌شود.

 اما بیشترین کاربرد و بیشترین خرید و فروش بین سه نظام های ۸، ۱۰ و ۱۳ میلیمتر است.

 سه نظام ۶ میلیمتر برای فرز های انگشتی کاربرد دارد و یکی از مصارف جالب در کاردستی است .

به طور مثال برای بسته شدن روی آرمیچر هایی با توان کمتر از ۱۰ وات یا ۱۲ ولت دی سی DC است .

 سه نظام های ۸ ،۱۰ میلیمتر

 سهنظام های ۸ ،۱۰ میلیمتر برای دریل های کمتر از توان ۸۵۰ وات استفاده میشود ، و کاربردهای خانگی دارد.

اصولاً این دریل ها در صنعت و افراد حرفه‌ای کاربرد ندارد و این افراد به سه نظام های بزرگتر ، علت کاربرد و کارکرد حرفه‌ای در زمینه تنوع کاری نیازمند به سه نظام بزرگ تر و مته های بزرگ تر می باشد. در بعضی مواق نیاز به مته یک میل دارند در بعضی از کار ها از مته های 13 میلی متر باید استفاده کنند.

برای خرید دریل های 10 میلی متری کلیک کنید

سه نظام 13 میلیمتری

 سه نظام۱۳ میلیمتر رایج‌ترین ،پرمصرف‌ترین نوع از سه نظام های بازار می باشد.سه نظام13 بر روی دریل های ۷۵۰ وات به بالا در بعضی از موارد روی دریل های ستونی هم بسته میشود و امکان و تنوع کاری بالایی برای کاربر ایجاد می‌کند.

زیرا کاربرهای حرفهای واستادکاران اصولاً نیاز به کار کردن با مته های متنوع را دارد از جمله مته های ۱ تا متههای ۱۳MM خود را برای سوراخکاری بالاتر از یک سانت می باشد.

 این بازه از سه نظام محبوبیت نظام های ۱۳ را بین کاربران فنی بالا برده است.

برای خرید دریل های 13 میلیمتری کلیک کنید

سه نظام های ۱۶ میلیمتر

 سه نظامهای۱۶ میلیمتر اصولاً با برای دریل های بالای ۱۰۰۰ وات کاربرد دارد زیرا نیاز به توان بالایی برای سوراخکاری قطر های بالا یکسانت وجود دارد، دریل های که توان کم دارند توانایی سوراخکاری قطر های بالا را ندارند و باعث سوختگی دریل و یا آرمیچر دریل میشود.

 پس به این دلیل دریل های بالای ۱۰۰۰ وات توانایی استفاده از سه نظام های ۱۶ میلیمتر را دارد اصولاً نظام های ۱۶ میلی متر به بالا در دریل های ستونی بیشترین کاربرد را دارد که در صنعت برای تراشکاری و کارگاه های صنعتی از جمله صنایع چوب پلاستیک صنایع فلزات کاربرد دارد.

 حفظ و نگهداری سه نظام

مصرف بالا دریل ها مخصوصاً در بین کاربران فنی ، این المان محبوب به علت طراحی مکانیکی و درگیری اصطحکاک دارای طول عمر مفیدی می باشد که بسته به کارکرد کاربر و نحویه حفظ و نگهداری دریل و سه نظام این طول عمر متغیر می شود ، در پایین برای حفظ و نگهداری سه نظام ها توضیح خواهیم داد>

 سه نظام ها اغلب از آلیاژ فولاد ساخته شده اند و یکی از دلایل خرابی سه نظام ها عمدتاً زنگ ضدگی تست که توسط رطوبت هوا یا شست و شوی سه نظام با آب و مشتقات آبی است.

 برای جلوگیری از خراب شدن سه نظام بهترین محلول برای شست و شو روان کننده های شیمیایی چرب ، ازجمله اسپری های wd۴۰ و یا روغن 10 که همان روغن چرخ خیاطی هم گفته می‌شود است.

 با روغن اندود کردن سنزام رطوبت محیطی دیگر روی سه نظام تاثیر نداشته و جلوگیری از خوردگی  آلیاژ سه نظام میشود

 اما در استفاده از روغن های روان کننده نباید بیش از حد روغن اندود کرد زیرا باعث میشود روغن به داخل چرخ دنده ها و یا موتور دریل نفوذ کند و باعث آسیب شود

 گرد و خاک و غبار

در بیشتر مواقع دریل ها در محیط های کارگاهی استفاده می‌شود و یا زمانی که شما در سقف روی آجر و یا مصالح هایی همچون گچ و سیمان شروع به سوراخ کاری میکنید ، جاذبه زمین گرد و خاک را رو به پایین و داخل سه نظام و دلیل شما جهت دهی می کند.

و بعد از سوراخکاری گچ های روی سه نظام در صورت روغن اندود نبودن با رطوبت هوا ترکیب شده و باعث سفت شدن ملات و یا مصالح میشود و یکی از علل خرابی زودهنگام سه نظام ها گرد و خاک و  پلیسه فلزات می تواند باشد .

یکی دیگر از علل خرابی سه نظام ها زمان سوراخکاری بر روی سطوح فلزی و کامپوزیتی پلیسه های فلزات می باشد. پلیس ها بر اثر چرخش و باز و بسته کردن سه نظام و قرار دادن مته داخل سه نظام باعث سایش و چرخش بین سه نظام و مته میشودکه باعث خرابی مته و سه نظام را خراش و سایش میدهد.

  از دیگر مواردی که باعث خرابی سه نظام ها میشود دریل هایی هستند که دست کاربران فنی چوب ، ام دی اف و کابینت کار ها هستند.

 پلیس هایی که در طول زمان کار با چوب تولید شدنبا ترکیب هوا و رطوبت هوا باعث تولید خمیر ام دی اف شده و باعث سفت شدن دنده ها و چرخ دنده های سه نظام میکندکه به مرور زمان این گرد و خاک های ریز باعث درجا کار کردن و دیگر بسته نشدن سه نظام میشود .

 تمیزکاری تمیزکاری سه نظام

 برای تمیزکاری سه نظام بهتر است وسواس به خرج دهید تا سال‌ها برای شما دریل و سه نظام کارکرد مفید و درستی داشته باشد.

 در جعبه دریل همیشه یک دستمال نخی و یا تنظیف خشک داشته باشید بعد از هر کار کردی چه در محیط خانه و یا کارگاهی چه در استفاده از متریال های فلزی و ملاتی( مثل سیمان و گچ و آجر) بهتر است با دستمال داخل و بیرون سه نظام و مته را از گرد و خاک و پلیسه های موجود در اطراف سه نظام و دریل پاک شود.

 بعد از پاکسازی و غبارروبی سه نظام با روان کننده های شیمیایی استاندارد از جمله روغن 10روغن های کولری اسپری های wd-۴۰ روان کننده های چرب اسپریچرب نگه دارید

 قسمت سه نظام و داخل سه نظام را مقداری کم روغن اندود و چرب کنید

 توجه توجه

 به هیچ عنوان از روغن های ۴۰ و یا غلیظ تر از روغن ۱۰ استفاده نکنید از گریس هم نمی توانید برای اینکار استفاده کنیم زیرا ترکیب پیلیسه های ملاتی و فلزی با روغن های سفت تشکیل خمیر میدهد خمیر های پلیسه و خمیر های ملاتی که خود موجب خرابی دستگاه و سه نظام میشود.

 تعویض سه نظام

 شما اگر فنی کار خوبی هم باشید و از ابزارهای خود همانند فرزندان خود مراقبت کنید😂 بعد از مدتی استفاده طول عمر خود را کرده‌اند و زمان تعویض قطعه فرارسیده است ، شما باید توانایی و دانش تعویض سه نظام دریل خود را داشت باشید .

در این قسمت می خواهیم جز به جز به همراه عکس و فیلم آموزش تعویض سه نظام را به شما بدهیم.

 در اولین قسمت از کار باید سه نظام را عاری از پلیسه سه و گرد و خاک کرده تمیز کردن آن بهتر است با فرچه سیمی یا دستمال تنظیف باشد.

 پس از تمیز کاری باید قسمت سه نظام را کاملا آغشته به روغن کرده تا در باز کردن سه نظام کهنه و قدیمی دچار مشکل نشویم در بعضی از موارد شما مجبور هستید از زنگ ضدا هایی همچون روغن ترمز هم برای باز کردن سه نظام استفاده کنید.

 اولین قسمت شما باید آگاه باشید که داخل سه نظام های یک عدد پیچ چپ گرد وجود دارد( پیچ های چپ گرد برعکس پیچ های معمول به چپ سفت و به راست باز میشود) این پیچ چپ گرد قابلیت نگهداری سه نظام بر روی شفت دریل را دارد اگر این پیچ نباشد. هنگام چپ یا راست کردن دریل سه نظام از جای خود در می آید ، توجه کنید اگر این پیچ به مرور زمان از داخل دستگاه شما خارج شده بود حتماً پیشاز بستن سه نظام آن را تهیه کنید و سه نظام جدید را نصب کنید و بدون پیچ چپ گرد هرگز از دستگاه خود استفاده نکنید زیرا موجب خطر برای کاربر می‌شود.

 بدون پیچ چپ گرد دریل اگر کار بکند توجه زمان چرخش به سه نظام از روی دستگاه باز می شود و به سمت صورت و یا اشیای اطراف کاربر پرتاب خواهد شد.

 پس از باز کردن پیچ چپ گرد همانطور که در تصویر میبینید اگر سه نظام شما ۱۰ میلیمتری یا ۱۳ میلیمتر است نیاز به دو آلن و یا ابزار ال شکل یا آچاری برای باز کردن سه نظام از روی دریل دارد.

 بهترین گزینه آلن ۸ برای سه نظام ۱۰ میلیمتر است و آلن ۱۳ برای دلر های سه نظام ۱۳ میلیمتر

 آلن را داخل سه نظام کرده و سه نظام را میبندیم در انتهای سه نظام محلی برای قرارگیری آچار مخصوص تعویض سه نظام و یا دم باریک و یا آچار ۲۲ قرار گرفته است تا شفت سه نظام یا شفت دریل را گرفته و شما بتوانید سه نظام را از روی دریل بازکنید .

 در بعضی از دریل ها محل قرارگیری آچار تعویض بر روی دریل تعبیه و طراحی نشده است و شما مجبور هستید دستگاه را کاملاً باز کنید و روی گیرهرا ببندید تا بتوانید سه نظام را باز کنید اما اگر جای آچار دارید با تهیه آچار و یا دم باریک توانایی باز کردن سه نظام را به راحتی داد.

 بعد از باز شدن سه نظام از روی دریل و یا شفت دریل قسمت رزوه های شفت را کاملاً عاری از گرد و خاک و پلیسه می کنیم به هیچ عنوان این قسمت را روغن اندود نکنید .

به راحتی سه نظام جدید را بر روی شفت می بندید و بعد از بسته شدن. معکوس حالت باز کردن آلن و یا ابزار ال شکل را داخل سه نظام کرده در محل قرارگیری آچار تعویض سه نظام آچار را درگیر کرده و شروع به سفت کردن سه نظام میکنیم.

در انتهای کار پیچ چپ گرد را تمیز و عاری از چربی کرده با پیچ گوشتی قطر ۶ میلیمتر محکم سر جای خود می بندیم.

 بعد از بستن سه نظام و پیچ چپ گرد در قسمت چرخ دنده ها و داخل سه نظام روغن و از اسپری روان کننده استفاده می کنیم تا به سه نظام مون در بهترین شرایط قرار بگیرد و جلوگیری از زنگ ضدگی کند.

 شما می توانید در فروشگاه فیلم مارکت از بهترین برندهای سه نظام خریداری کنید