انواع دریل و خرید دریل مناسب : همیشه در منازل یک دریل موجود هست ، در بیشتر مواقع نحویه صحیح استفاده با دریل برای تمام سطوح و نکات جزءی را نمیدانیم که ما در این مقاله قصد داریم کامل شمارا با نحویه صحیح استفاده از دریل و نحویه سوراخ کاری با دیرل در تمام سطوح مثل دیوار ،سرامیک ، کاشی ، بتن ، چوب و فلزات را با نکاتی کلید به شما عزیزان ارائه می دهیم تا سوراخ کاری خوبی و استانداردی داشته باشید.

برای سوراخکاری دریل بتهرین گذینه است ، برای آشنایی بیشتر باید با انواع دریل ها آشناشوید .

در زمان سوراخکاری انتخاب دریل مناسب برای سطح سوراخکار ی مناسب بسیار مهم است زیرا اگر دریل مناسب را انتخاب نکنیم هم سوراخکاری انجام نمی شود و اینکه شمارو خسته ، و ابزار را خراب میکند پس بهتر است شناختی در انواع دریل ها داشته باشیم ، دریل ها به چهار دسته کلی تقسیم میشوند .

دریل های سوراخکاری ساده ( بدون چکشی )

دریل های دو حالته ( چکشی)

دریل های دو حالته گیربکسی ( چکشی )

دریل های سه کاره و یا بتن کن سه کیلویی

1-دریل های سوراخکاری ساده(بدون چکشی)

دریل های ساده که حالت چکشی ندارد ، اصولا برای سوراخکاری روی سطوح فلزی (مناسب برای نصب شیروانی های ) ، انوع چوب ، نصب روی دریل ستونی (کار های سبک ) و سوراخکاری MDF مناسب است .

این دسته از دریل ها اصولا دریل دوم صنعتگران است که برای کار خاصی و تک بعدی مصرف میشود ، مثل استفاده در کارگاه های کابینت سازی بر روی دریل ستونی بسته میشود و با استفاده از مته گازور جای لولا گازور را سوراخ می کند و یا برای سوراخ کردن با مته خزینه که دوباره با دری شارژ پیچ راببندن برای این که سرعت کار بالا رود از دو ابزار همزمان استفاده می کنند تا زمان کمتری از جابجای مته ها گرفته نشود .

اصولا دریل های ساده از توان کمتری به نسبت دریل های چکشی برخوردار هستن ،توان مناسب این دریل ها بین 480 وات تا 600 وات میباشند .

علت توان کم دریل های ساده

بزرگترین علت که این دریل ها در توان های کم ساخته میشوند این است که در مصارف خواص کاربرد دارند وتوان بیشتری لازم ندارن و دومین علت که خیلی معیار مهم در انتخاب این گونه از وزن مناسب می باشد.

استاد کارانی که از دریل های معمولی استفاده می کنند ، چون ساعت های کاری طولانی در دست دارند و سبکی دریل دست را دیر تر خسته میکند باید معیار مهمی در انتخاب یک دریل باشد.

شما فرز بگیریداستاد کاری برای نصب شروانی یک پشت بام در شیب 45 درجه و حفظ تعادل یک دریل سه کیلویی هم در دست داشته باشد ، و به مدت دو تا سه ساعت کار ممتد بسیار کار سخت و طاقت فرسا خواهد و اما اگر این دریل دست استاد کار به وزن 700 گرم باشد چقدر کار راحت تر و بهتر انجام خواهد شد .

پس در انتخاب دریل ، وزن دریل بسیار مهم است در بعضی کار ها شما توان بالای لازم دارید که وزن دستگاه شما بالا مرود ولی در کارهای که در بالا نام برده شد بز دریل های سبک بهتر است استفاده شود .

انواع دریل های ساد

دریل های ساده در نوع سه نظام متفاوت هستن و در بیشتر این نوع از دیل ها از سایز سه نظام 10 میلی متر اسفاده شده ، زیرا توان کم و نیاز نداشتن به مته های بزرگتر کمپانی ها از سه نظام با سایز کوجک استفاده کرده اند .

ولی بغیر از سایز در دو سته متفاوت سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچاری در این مدل دریل ها تولید میشود .

به نظر فیل مارکت سه نظام های اتوماتیک در این گونه دریل ها بهترین گزینه هستن زیرا سرعت تعویض مته را بالا میبرد .

2-دریل های دو حالته(چکشی)

دریل های دوحالته یا دریل های چکشی یکی از مناسب ترین ابزار های است که برای کار های نیمه صنعتی و بهترین انتخاب یک دریل برای منزل می باشد .

دریل های چکشی با دارا بون دو حالت چرخش و چرخش ضربه ای این امکان را به شما می دهند تا برای سوراخ کاری در بیشتر سطوح نیازی به ابزار دیگر نداشته باشید .

در این نوع از دریل ها مکانیزمی طراحی شده است که به شما این قابلیت را میدهد تا در سوراخکاری بر روی دیوار ، سفال ، سنگ ، کاشی ، سرامیک و … که از سطوح پرتراکم مصالح ساختمانی به شمار رفته و دریل های ساده قابلیت سوراخکاری در این نوع از سطوح را به شما نمی دهند را با استفاده از دریل چکشی بتوانید سواخکاری انجام دهید .

اما در سوراخکاری در سطوح پرتراکم مصالحی باید از مته های الماسه استفاده کرد . مته های آهن و چوب قابلیت استاده در حالت چکشی را ندارند به علت تراکم کربن بسیار خشگ و شکننده هستن .

دریل های چکشی مناسب برای منازل

با اینکه در منازل شاید مصرف دریل خیلی کمتر از ابزار های دیگر باشد اما از ابزار های است که شمارا از ورود تکنسین و کمتر کردن هزینه ها بسیار کمک خواهد کرد .

اما مصارف خانگی بسیار کلی می باشد و شما برای هر کار نمیتوانید یک ابزار جداگانه بخرید و بهتر است یک ابزار چند کاره داشته باشید .

در بعضی از مواقع شما در منزل نیاز به سواخکاری چوب دارید تا پایه ای مبلی که شکسته است را سوراخ کرده تا دوباره پیچ و مهره کنید .

ویا قطعه آهنی که نیاز به سوراخکاری دارد را با مته آهن باید سوراخکنید و تا به اینجا دریل ساده نیازه شمارا برطرف میکند اما شما تابلو جدیدی خریده اید و یا در اسباب کشی نیاز به سوراخکاری در حمام دارید تا کاشی هارا سوراخ کنید و لوازم حمام را نصب کنید و دیگر دریل ساده کمک شما نیست و نیاز به دریلی دارد که حالت چکشی هم داشته باشد .

بهترین گزینه دریلی است که هم حالت چکشی هم حالت ساده داشته باشد ، این مدل ها بهترین گزینه برای شما در منزل می باشد و بیشترین نیاز شما را برطرف می کند .

انواع دریل های چکشی

دریل های چکشی بیشترین تنوع را در بین دریل ها دارن زیرا با توان های مختلف و سایز های مختلف سه نظام و نوع های سه نظام آچاری و سه نظام اتوماتیک تشکیل شده اند .

بتهرین توان برای دریل .

دریل های چکشی در توان های 450 وات تا 900 وات در بازار موجود است اما بهترین توان که کاربرد بیشتر مصارف و امکان استفده و قدت مناسب را دارا می باشد به نظر و تجربه فیل مارکت 680 تا 850 وات می باشد که وزن مناسبی هم درد .

در مورد سه نظام ها این دسته از دریل ها به علت بازه توانی گسترده تولید ، که گفته شده در سه نظام های 10 تا 13 میل و سه نظام های آچاری و اتوماتیک است .

اگر دیل های زیر 650 وات استفاده میکنید بهتر است از سه نظام های 10 میلی متری استفاده کنید زیرا دریل شما توان کمی دارد و در صورت استفاده از مته های بزرگ و یا سه نظام بزرگ دریل شما آسیب می بیند .

اما دریل های که بین 650 تا 900 وات دارید و بهترین گزینه دریل های 13 میلیمتر آچاری است و زیرا قدرت بالای این دستگاه ها میزان استحلاک سه نظام های اتوماتیک بالا رفته و عمره اینگونه از سه نظام ها پایین می آید .

قابلیت پنهان این گونه دریل ها

دریل ها یک قابلیت مخفی هم درند که در بازو بسته کردن پیچ ها به شما کمک می کنند.

این دریل ها دارای دیمر می باشند که با کم کردن سرعت چرخش و به جای مته از سری های پیچگوشتی میتوانید استفاده کنید .

3-دریل های دوحالته گیربکسی(چکشی)

دریل هایگیر بکسی بکی از بهترین دریل های با توان و قدرت مناسب برای سوراخکاری در تمامی اجسام می باشدو.

در بعضی از مقالات دریل های گیربکسی را دریل های بدون محدودیت نام برده اند .

به علت وزن مناسب ، توان مناسب ، قابلیت تنظیم گشتاور و دوحالته بودن این گونه از دریل های گیربکسی این دریل ها توانایی های نامحدودی برای سوراکاری دارند.

دریل های گیربکسی اصولا دارای تنه بلندتر از دریل های چکشی و نیم تنه ای فلزی دارند در کنار این نیمته کلیدی گردان وجود دارد که اجازه تنظیم گشتاور را می دهد .

وزن این دریل ها بین 900 تا 2000 کیلو گرم می باشد که وزنی ایده آل است ، زیرا که برای کار های در ارتفاع و دار بر روی سقف که کار در زاویه 90 درجه می باشد ، خسته کننده نیست .

و توان منساب این ابزار ها از 850 ا 1900 وات در بازار موجود است و قابلیت کنترول گشتاور و قدرت و سرعت این دستگاه ها هیچ سطوی روی کره زمین نیست که توان مقابله با این دستگاه را داشته باشد .

تفاوت دریل چکش با دریل گیربکسی

در دریل های گیربکسی باید توجه داشته باشد که فرد ماهری و آوزش دیده در زمان استفاده از دستگاه کار کند .

زیرا قدرت زیاد چرقش و توان گرشتاوری در صورتی که کاربر از نظر آمادگی جسمانی و یا مهارت های لازمه برخوردار نباشد امکان آسیب به خود ، سطح کار و دریل را دارد .

چرا گیربکس در ریل به کار رفته ؟

دریل های گیربکسی میزان چرخش کمتری در دقیقه به نسبت دریل های بدونه چکشی دارند اما دریل های ساده در سطوح سخت و سوراخ کاری عمیق امکان اینکه توان چرخش نداشته باشند و دیگر سوراخنکند وجود دارد .

اما دریل های گیربسی با استفاده از چرخ دنده قدرت چرخش را زیاد کرده و در سوراخ های عمیق توانایی سوراخ کردن و ادامه به چرخش را دارند .

حالا شما فرض کنید کاربر خود قدرت نگه داری چرخش این دریل را نداشته باشد چه اتفاقی می افتد ، مته در کار قفل میشود ، اما دریل توان چرخش را دارد و کار توان نگه داری ندارد و دریل شروع به چرخش میکند اما الان مته درکار گیرکرده و دریل به چرخش ادامه میده کار بر مثل مته به دور خود می پیچد 😁

در بعضی مواقع باعث شکستن دست کاربر میشه .

پس باید در موقع انتخاب دریل به توانای خودتون هم بغیر از توانایی دریل دقت کنید .

انواع دریل گیربکسی

دریل های گیربکسی در سایز سه نظام به مشترک می باشند که اقلب 13 میلی متری هستند و سایز 10 میلی متری تولید نمی شود .

ولی در بعضی موارد خواص که توان بالای 1500 وات باشد از سه نظام های 16 میل هم استفاده و دیده شده است .

اگر قصد خرید دریل های گیربکسی با سه نظام اتوماتیک رادارید ( فیل مارکت به علت توان بالا این نوع از دریل ها از سه نظام اتوماتیک را توصیه نمی کند ) ولی اگر خواستید این مدل گیربکسی اتوماتیک را خرید کنی بهتر است از سه نظام های تمام فلزی اتوماتیک استفاده کنید و توان دستگاه شما زیر 1200 وات باشد ، و هیشه سه نظام را چرب نگاه دارید .

توصیف ساده مکانیزم کاری دریل های گربکسی

در مقاله دیگر به صورت کاملا تخصصی در مورد مکانیزم کاری گیربکس دریل ها توضیح خواهیم داد ، ولی در حال حاضر اگر بخواهیم در چند خط توضیح دهیم میشود اینگونه توضیح داد :

به زبان ساده اگر دوچرخه سواری کرده باشید زمانی که دنده ای دوچرخه روی چرخدنده های کوچک یا دنده سبک باشد شما راحت تر رکاب زده و تعدادزیادی هم دردقیقه رکاب میزنید اما مسافت و طول کمتری به جلو پیش میروید .

اما در مقابل اگر روی دنده سنگین یا همان چرخ دنده های بزرگ قرارداده باشید میزان رکاب زدن شما در دقیقه کمتر از حالت قبل است اما طول و مسافت بیشتری رو به جلو حرکت کرده اید .

در ریل هم به همین صورت است گیربکس ها میزان چرخش را کم میکنند اما قدرت چرخش را بالا میبرند .

4-دریل های سه کاره و یا بتنکن سه کیلویی

این گونه از دریل ها با قابلیت های ویژه و رفع نیاز یک اپراتور حرفه ای و یا استاد کاری که بی نیاز از هرگونه دریل ، دریلچکشی و چکشتخریب باشد آمده و این نیاز هارا به صورت حرفه ای و درجه یک دراختیار وی میگزارد.

انواع دریل و خرید دریل مناسب

دریل های سه کار از اسم آنها مشخص است که سه کار اصلی را برعهده دارند که در بالا با دو کار آن آشناشدیم ( سوراخکاری و سوراخکاری با چکش ) اما کار دیگری که میتوان به گفت که حجت را بر یک دریل می تواند تمام کند ، حالت تخریب می باشد که در مواقع لازم توانایی تخریب های سطحی را هم داشته باشد .

انواع دریل و خرید دریل مناسب

حالت تخریب دریل

شما فرز کنید در یک ساختمان در حال بازسازی می باشد .

باید قسمتی از یک درب چوبی را سوراخ کنید ، دریل یه کاره خودرا روی حالت چرخش بدون ضربه گذاشته و به راحتی سوراخی روی درب ایجاد می کنید دستگیره درب را می بندید .

ودر همان ساعت باید برای نصب تابلوی روی دیوار بتنی یک سوراخ به قطر 20 میلیمتر ایجاد کنید و دوباره به سراغ دریل سه کاره رفته و اینبار دریل را در حالت چرخش و ضربه قرارمی دهید و به راحتی سوراخ را ایجاد می کنید .

همان روز در ساختمان شما نیاز است تا قسمتی از سنگ جلوی درب را تخریب کنید ، با قلم و چکش به جان سنگ می افتید اما سنگ پیروز میشود زیرا چکش با دست شما برخورد کرده و شمارا بعد از نیم ساعت خسته میکند ، راه حل چیست ؟

دوباره به دریل سه کاره خود نگاهی انداخته و با دستانی خسته دریل را برداشته و در حالت تخریب گزاشته و قلم مخصوص تخریب سنگ که نوک تیزی هم دارد در قسمت قلم گیر قرارداده ، در یک چشم برهم زدن آنچنان سنگ رانابود کرده اید که دیگر اثری از سنگ باقی نمانده .

با یک نگاه پیروزمندانه از خرید خود خستگی از تن به در رفته است .

انواع دریل و خرید دریل مناسب

مزایای دریل بتن کن

دارابودن سه ابزار در یک ابزار

سیستم سوراخکاری هوزینگی بسیار قوی تر

مقرون به صرفه بودن

سیستم مته گیر تعویض سریع تر

انواع دریل و خرید دریل مناسب

مکانیزم کاری دریل بتنکن های سه کیلویی

این دسته از دریل ها از سیستم ضربه زنی هوزینگی استفاده میشود که قدرت ضربه را چند برابر بیشتر از دریل های چکشی ساه و گیربکسی میکند .

دریل های چکشی به صورت استحکاکی ضربه میزنند و بعد از ندتی اقدرت ضربه افت زیادی می کند ، در دریل های بتنکن یا همان سه کیلویی یا سه کاره این افت قدرت ضربه رخ نمی دهد .

سیستم مته گیر ( قلم گیر )

در دریل های سه کاره دریگر خبری از سه نظام وجود ندارد(مقاله قلم گیر چست را مطالعه کنید )

و از قلم گیر استفاده میشود که این سیستم مته های مخصوص خودش را دارد که در انتهای مته چهار چاک وجود دارد .

داخل قلم گیر اصولا با دو عدد ساچمه مته را در قلمگیر نگه میدارد.

انواع دریل و خرید دریل مناسب

علت استفاده از قلم گیر به جای سه نظام

علت این جایگزینی قدرت ضربه و سیستم ضربه زنی این دریل های می باشد .

سه نظام های معمولی توانایی نگه داری مته را بر اثر قدرت ضربه ندارند و علت دیگر این است که دریل های سه کاره ضربه را مستقیما به خودمته انتقال می دهند و سه نظام های معمولی انتهای بسته ای دارند .

معایب دریل سه کاره

وزن بالا

برای سورخکاری چوب و آهن نیاز به رابط دارند

نیاز به سریس های دوره ای منظم

کاربر باید آموزش دیده و آمادگی جسمانی لازم در زمان استفاده را داشته باشد تا به خود و دستگاه آسیب وارد نکند

نتیجه گیری

اگر شما کار های خاصی مثل سوراخکاری هی چوب و بستن دریل روی دریل ستونی را دارید از دریل های ساده استفاده کنید .

اگر برای منزل نیاز به یک دریل کاربردی دارید تا بیشتر سطوح را سوراخ کند دریل های چکشی را انتخاب کنید و بهترین گزینه برای هدیه دادن به یک آقا میتواند کادو یک دریل چکشی باشد .

اگر شما یک تکنسین هستید که سوراخکاری های سنگین دارید باید از دریل های چکشی گیربکسی استفاده کنید .

دریل های سه کار و یا دریل بتن کن بهترین گزینه برای برقکاران و یا لوله کش ها که در لحظه نیاز به سوراخکاری و تخریب های سطحی دارند . انواع دریل و خرید دریل مناسب

خرید دریل ( دریل از کجا بخرم )

فیل مارکت با داشتن دانش و توانستن کسب تجربه در رفع نیاز بهتر مشتریان خود و مشاره رایگان در خرید دریل به شما عزیران بهترین خرید را برای شما رقم میزند .

داشتن دانش یک فروشنده خود یک سرمایه بزرگ است زیرا اگر محصول و یا ابزار مناسبی به شما یشنهاد ندهد ابزار کمک حال شما نبوده و امکان خطر آفرینی هم دارد .