یکی از ابزار ها اولیه و پر مصرف در صنعت الکترونیک ، تولید برد های الکترونیک و تعمیرات قطعات الکترونیک هویه است .


هویه چیست

 برای اتصال المان های الکترونیکی به برد و یا مدار از قلع استفاده می شود ، برای ذوب کردن و اتصال دو المان از ابزاری به اسم هویه استفاده میشود تا بتوانیم بدون اسب رساندن به قطعه ای الکترونیکی و المان اتصال استاندادی ایجاد کنیم تا جریان الکتریکی درست برقرار شود .

برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی علاوه بر هویه,قلع,روغن لحیم,فلاکس,پایه هویه,قلع کش و اسفنج مورد استفاده می باشد.

همیشه در انتخاب ابزرا باید توجه به نیاز کاری داشت خریدی کاربردی داشت مادر فیل مارکت با مشاوره رایگان خریدی صحیح برای شما به رقم میزنیم .

ویژگی های هویه

هویه‌ها را می‌توان به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرد، هویه‌های صنعتی بدون نیاز برق  (گازی، چکشی)، و برقی (الکتریکی). با توجه به جنس و اندازهٔ نقطهٔ اتصال، باید هویه مناسب که بتواند حرارت  (دما ) لازم را تولید کند، انتخاب کرد. هویه برقی در اثر عبور جریان الکتریسیته از یک المنت حرارت  تولید کرده که حرارت به نوک هویه انتقال پیدا می کند بدون اینکه کاربر موجب برق گرفتگی شود .

المنت هویه

المنت های هویه را نمیتوان گفت المانی مصرفی است اما در طول مدت مصرف از عمر ان کاسته شده و به مرور زمان از بین میرود پس باید ، به گونه ای هویه طراحی شده باشد که  با سوختن المت هویه ، المنت قابل تعویض باشد و از کار افتادن المنت هویه موجب غیر قابل استفاده شدن کل مجموعه ی هویه نشود ، از بهترین المنت های بازار المنت های سرامیکی قابل تعویض هستند که هم طول عمر زیادی دارند هم قابل تعویض هستند .

نوک هویه و المنت حساس ترین قسمت در زمان خرید .
نوک هویه یا سر هویه از مهم ترین قسمت های هویه می باشد و باید از آلیاژی استفاده شود که نسوز باشد.نسوز بودن سر هویه باعث می شود که چسبندگی نامطلوب سر هویه از بین برود و به مرور  سیاه و اکسیده شود . در بازار سری های با ظاهر متفاوت زیاد دیده میشود  . سری های ضخیم و پهن ، سری های چکشی ، دو تیغ و… که برای مصارف خاص طاحی شده است .  اگر کار های ظریف دارید مثل المان های smdباید از نوک های نازک استفاده کنید و اگر از هویه برای اتصال المان های معمولی الکترونیکی استفاده میکنید باید از سری های ضخیم استفاده کنید .

هویه و صنایع مختلف

هویه ها محدود به صنعت برق و الکترو نیک نیستند و در صنایع چرم ، نساجی ، کار های هنری ، مقعر ، چوب و… دیگر صنایع کاربرد های گسترده ای دارند و هویه های با شکل وشمایلی مشابه ساخته و تولید شده است .

انواع هویه

هویه چکشی حرارتی

هویه چکشی حرارتی ، ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع هویه است، و معمولاً با استفاده از چراغ پریموس یا چراغ کوره‌ای داغ می‌شود و برای اتصالات سنگین به کار می‌رود. این نوع هویه دارای سه قسمت است اصلی است:

  1. سرچکشی که معمولاً از مس ساخته می‌شود
  2. دسته فلزی
  3. دسته چوبی

برای پاک کردن سر هویه از سوهان یا برس استفاده می‌شود. نوک هویه‌ها پس از مدتی کثیف می‌شود که باید با استفاده از اسفنج نسوز یا سیم ظرف‌شویی یا سمبادهٔ ریز تمیز شوند، البته تعویض سر هویه نیز ممکن است.

انواع هویه های برقی

هویه های برقی به دو دسته اصلی در طراحی تقسیم میشوند :

هویه های برقی مدادی یا قلمی هویه های تفنگی یا هفتیری در بازار اصطلاحات زیادی کاربر دارد اما رایج ترین این دو اصطلاح است .

هویه مدادی (قلمی )

در کارهای الکترونیکی که حرارت بالا نیاز نیت و از لحیم های با نقطه ذوب پایین استفاده می شود از هویه های با توان مصرفی پایین بین 10 تا 50 وات استفاده می کنن تا حرارت ایجاد شده موجب خرابی المان یا قطعه نشود و بیشترین کاربرد این گونه هویه ها صنعت الکترونیک است .

هویه های مدادی با توان های بالا تر حتی 500 وات هم در بازار  موجود می باشد  و امکان تنظیم توان ویا همان دیمر هم بر روی هویه هست .

ساختار هویه های مدادی

اصولا از سیم پیچی با الیاژ نیکل کروم که دارای مقاومت بالای است ساخته می شود .

هویه های مدای به علت طراحی استوانه ای به شما اجازه کار در برد های صاف را می دهد و در زمان های که دسترسی هویه های مدادی امکان پذیر نیست  از هویه های تفنگی استفاده میشود .

نوع دیگر از هویه های برقی هویه های تفنگی یا هفتیر ی است .

اصولا این گونه هویه ها به علت طراحی قابلیت دسترسی به نقاطی که هویه مدادی ندارد را امکان پذیر میکند و هویه تفنگی امکان توان بالاتر هو به شما میدهد در بعضی مواقع هویه تفنگی به 500 وات توان هم در بازار دیده میشود به علت طراحی خاص توانایی جای دادن ترانس در دسته امکان پذیر بوده تا توان خروجی بیشتری ایجاد کند .

نوع دیگر هویه ها,هویه هفت تیری است که با توان بالا استفاده می شود.
هویه های معمولی تشکیل شده است از نوک هویه و دسته عایق و با برق شهری 220 ولتی کار می کند و در توانهای مختلف از 15 وات تا چند صد وات موجود است

ساختار هویه تفنگی

هویه‌های تفنگی  برای توان‌های صد وات به بالا ساخته می‌شوند. کار با هویه‌های تفنگی از این نظر راحت‌تر است که سرعت گرم (داغ) شدن آن‌ها زیاد است، زیرا این هویه‌ها از ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ و افزایش جریان در ثانویه (نوک هویه) استفاده می‌کنند تا بر اثر عبور جریان زیاد از نوک هویه، گرمای لازم تولید شود. چون ثانویهٔ این هویه تقریباً اتصال کوتاه است، نباید آن را به مدت طولانی روشن نگاه داشت زیرا در اثر عبور جریان زیاد، ممکن است ترانسفورماتور آن بسوزد.

هویه های قابل حمل یا گازی

این نو هویه دارای گاز مایع که در مخن طراحی شده است  موجب گرم شدن نوک هویه و باعث ذوب شدن قلع میشود ساخته شده است که اصولا برای کار های صنعتی استفاده میشود برای کار های الکترونیکی مناسب نیستن ، اما در سال های اخیر هویه های گازی ساخته شده است که از ظرافت خاصی برخوردار است تا در الکترونیک هم قابل استفاده باشد اما به علت نوسان دما در نوک هویه از استقبال کمی بر خوردار بود است .

هویه های باتری و شارژی :

یکی از هویه های کاربردی که از استقبال زیاد در بین ابزار دوستان و صنعت گران الکترونیکی جای گاه محبوب به خود اختصتص داد ، هویه های شارژی و باتری بود .

هویه های باتری با باتری تغذیه شده و المنت هویه را داغ می کند ، اما ایراد اصلی که دارند تخیله سریع باتری است و شرکت های سازنده به فکر ساخت هویه های شارژی شدن که مشتریان خود را از دست ندهند و هویه با قابلیت شارژ ساختن و این گون هویه ها قابل همل بدون نیاز به برق و برای بیشتر لحیم کاری ها مناسب است .

 اما مشکلاتی هم این گونه هویه ها دارند از جمله گرانی این گونه هویه ها که مشتریان از خرید این گونه هویه ها دور میشود و علت دیگر اینکه از محبوبیت این محصول کم میکند سنگسنی هویه است ، اصولا چون بایک دست هویه و با دست دیگر قلع را برای لحیم کاری میگیرند سنگینی این هویه ها لحیم کاری برای زمان زیاد را امکان پذیر نمی کند .