چسب آینه (چسب سیلیکون آینه )همانطور که می دانید هر چسبی برای کار خاص و مشخصی ساخته شده است. چسب های سیلیکونی آکواریوم معمولی توانایی چسباندن آینه به سطوح های مختلف را دارند همانند ، اما به مرور زمان با جیوه پشت آینه واکنش نشان می دهد و باعث خورندگی جیوه پشت آینه شده و بعد از مدت آیینه لکه های سیاه در قسمت چسب خورده نمایان می‌شود.

آیینه بودن خود را از دست داده و نمایی زشت در محیط کار آینه به وجود می آورد همانگونه که در تصویر می‌بینید لکه های فراوانی به خاطر تولید گاز چسب سیلیکون یا همان آکواریوم بر روی آینه به وجود آمده است.

 برای همین چسب مخصوص آینه خاصیت چسباندن انواع آینه بر روی تمام سطوح از جمله سطوح MDF ، چوب کاشی و سرامیک سنگ و اسلب سیمان و بتن و ملات های سنتی را دارد ، بدون اینکه آسیبی به جیوه و آیینه بزند می‌تواند سال های سال آینه را بر سطوح نگه دارد.

 چسب سیلیکون آینه از خاصیت الاستیکهبرخوردار بوده و این چسب بعد از خشک شدن کامل حالت ارتجاعی دارد و بر اثر ضربه های ناشی از اشیا و اجسام یا دست خوردن اطفال و بزرگتر ها در هنگام تمیزکاری این ارتجاعی بودن چسب جلوگیری از کنده شدن از روی سطح می کند که چسب های خشک به مرور زمان ترک برداشته و از روی سطوح افتاده و می شکند.

 دیگر خصوصیت چسب آینه آبگریز بودن یا مقاومت در برابر آب است چسب های آیینه یا همان سیلیکون آیینه در کنار این که خاصیت واکنش پذیری با جیوه را ندارند قابلیت این را هم دارند که در برابر آب مقاومت کرده و خاصیت چسبندگی خود را از دست نداده و حلال مخصوص خود را باید برای پاک کردن چسب آکواریوم آینه یا همان چسب مخصوص سیلیکون آیینه استفاده کنید تا از سطوح پاک شود.

 مهمترین بخش از خاصیت چسب آینه می توان به درجه حرارت بالا و درجه حرارت پایین آن اشاره کرد چسب های مخصوص آینه تا ۴۰ درجه قابلیت تحمل گرما را دارند این قابلیت گرما پذیری چسب و از دست ندادن خاصیت چسبندگی در گرمای بالا در سرویس‌های بهداشتی خود را نمایان می‌کند، در بعضی از مواقع به خاطر بودن بخار و رطوبت و گرما خاصیت چسبندگی بعضی از چسب ها از بین رفته و در این صورت آینه از روی سطح رها شده و می شکند.

 محل نصب آینه بالای رادیاتور یا بخاری نصب می شود و یا اینکه برای بعضی از مصارف خاص مثل آشپزخانه ها بالای اجاق گاز نصب شده و این حرارت می تواند چسب را نرم کرده و موجب افتادن آینه از سطح کار شود چسب مخصوص آیینه خاصیت گرما پذیری بالایی دارد و در برابر گرما مقاومت ایجاد می کند و خود را رها نمیکند.

مقاومت در برابر سرما

  بعضی از مواقع برای نصب آینه در مکانهای سرد همچون سردخانه‌ها ، یخچال و مکان هایی که سرمای زیادی دارند نیاز به چسب هایی است که سرما پذیری بالا و در مقابل سرما و یخ زدن و انجماد مقاومت خوبی داشته باشند .

چسب آینه مقاومت سرما پذیری منفی ۶۰ درجه را دارد و تا دمای منفی ۶۰ درجه یخ نمی زند و خاصیت سرما پذیری و الاستیک خود را از دست نمی‌دهد ، چسبندگی خود را بر انواع سطوح و جیوه آینه حفظ میکند.

این خاصیت یکی از خاصیت های مهم برای یک چسب سیلیکون مخصوص آینه می باشد زیرا در محیط‌های همچون سردخانه بسیار اهمیت دارد که تا دمای ۶۰ درجه حالت چسبندگی خود را حفظ کرده و آینه را به خوبی نگه دارد در صورت اینکه خاصیت سرما پذیری نداشته باشد و تا منفی صفر و منفی ۱۰ درجه یخ بزند و خاصیت چسبندگی خود را از دست دهد آیینه را رها می کند و آینه خورد می شود .

نصب روی انواع سطوح

نصب آینه توسط چسب سیلیکون مخصوص آینه روی انواع سطوح امکان پذیر است اما شرایط خاصی برای نصب دارد که ما در پایین کامل توضیح خواهیم

 شما برای نصب بهتر نیاز به دستگاه چسب آکواریوم یا همان چسب سیلیکون دارید.

 چسب را در محل دستگاه قرار داده و ابتدای سرچسب را برش داده اول سطوح دو سمت آینه وسطح که قرار است آینه روی آن نصب شود را به خوبی تمیز و عاری از هرگونه چربی رطوبت و آلودگی کرده و مقداری از چسب را به صورت موجی شکل و یا خطی در چندین قسمته آینه و سطح دیوار می زنیم.

 توجه

چسب ها برای خشک شدن کامل نیاز به جریان و گردش هوا دارد در صورتی که چسب را گونه‌ای بزنید که گردش هوا به خوبی انجام نشود چسب خشک نشده و به مرور زمان در مکان خود فاسد و چسبندگی خوبی انجام نمی دهد و باعث افتادن آینه می شود.

محلی که چسب بر روی آینه و دیوار زده اید مراقب باشید تا یکی نباشد تا چسب هدر نرود و ضخامت چسب زیاد شود.

 نحوه زدن چسب بر روی آینه به چند شکل امکان پذیر است.

موجی شکل عمودی ، موجی شکل افقی و خط های ممتد( نقطه چینی) به صورت عمود بر روی سطح آینه و دیوار.

 توجه فرمایید که به هیچ عنوان چسب را به صورت ضربدر (*) سطح کامل آینه را نپوشاند و یا به صورت دایره ای و مستطیلی شکل دور تا دور سطح آینه چسب کاری نشود زیرا گردش هوا به خوبی انجام نشده و چسب آینه کاملاً خشک نمی شود باعث افتادن آینه از روی دیوار و سطح کار می شود علت اصلی افتادن آینه بر روی سطوح خشک  نشدن چسب بر سطح آینه است.

 نصب آینه بر روی ام دی اف MDF و چوب

 چسب مخصوص آینه بهترین روش نصب آینه روی ام دی اف می باشد ، زیرا پی وی سی PVC روی ام دی اف سطحی مناسب برای چسب و آینه ایجاد کرده و چسبندگی خوبی ایجاد می کند .

اما همیشه به اینگونه نبوده نیست ، اصولاً مکان های کارگاهی و زمان هایی که بازسازی در حال انجام است سطوح

ام دی اف مستعده گرد و خاک پذیری می باشد که این گرد و خاک پذیری در زمان چسبندگی لایه میکرونی به وجود می‌آورد تا چسبندگی خوبی بر روی سطح پی وی سی ام دی اف ایجاد نشود و چسبندگی موقت به وجود بیاورد،

 زمان چسبندگی بر روی ام دی اف دستگاه های برش را خاموش کرده و هوا عاری از گرد و خاک های معلق چوب باشد و دو سطح آینه و ام دی اف را به خوبی تمیز و خشک نموده تا دو ساعت بعد از چسب کاری به هیچ عنوان برشکاری در محیط انجام نشود بهترین گزینه برای چسبندگی زمانی است که کار به انتها رسیده و اصولاً دستگاهها خاموش شده است و دیگر نیازی به دستگاه های برشکاری و تولید گرد و خاک نیست چسبندگی را در آخر روز انجام داده و تا فردای روز کلی چسب آینه خشک شده است.

 زمان چسبندگی

 توجه بفرمایید اصولاً تمام چسب های یک زمان چسبندگی اولیه و ثانویه دارند یا چسبندگی اولیه و چسبندگی کامل .

برای چسب های آینه زمان چسبندگی اولیه ۲ ساعت و چسبندگی کامل ۸ ساعت می باشد .

 اصولاً آینه را در سطوح عمودی و با زاویه ۹۰ درجه از روی سطح زمین نصب می کنند پس در زمان خشک شدن اولیه و جذب آینه توسط چسب نیاز است تا اینه به صورت موقت توسط چسبی دیگر مهار شود تا چسب مخصوص آینه چسبندگی خود را به دست آورد.

 بهترین گزینه برای چسبندگی موقت چسب های کریستال ۵ سانت ، چسب شیشه های پهن و یا چسب ها کاغذی می باشد تا آینه را به صورت موقت جذب کرده و در سطح نگه دارد.

 کندن چسب مخصوص آینه

 بعد از مدتی کاربر یا کارفرما نیاز به جابجایی و تغییر دکوراسیون محیط خود و منزل کاری دارد و نیاز به کندن آینه می باشد.

چسب مخصوص آینه به خوبی و به محکمی آینه را در خود می‌گیرد و کندن آن به شدت کار سختی است در بعضی مواقع دیده شده که آینه را شکاند و خورد کرده تا بتوانند سطح را بدون آینه کند.

 اما نگران نباشید راهکاری برای کندن چسب سیلیکون وجود دارد 

شما توسط یک نخ دندان یا سیم مسی نازک و منعطف می توانید به راحتی آینه های کوچک را از روی سطوح جدا کنید.

 همان طور میبینید ابتدا نخ را به دور پیچ گوشتی یا انباری پیچیده و انتهای آن را در ابزار دیگری همانند پیچ گوشتی و انبر می پیچاند و به حالت چپ و راست و بالا و پایین کشیده و چسب را به راحتی برش داده و سطح جدا می شود.

 توجه فرمایید که در زمان رها سازی آیینه بر روی زمین نیفتد بهتر است با چسب پهن بالای آیینه را ما مهار کنید تا بر روی زمین می‌افتد.

روی سطح آینه را با چسب کاغذی پوشانده تا فشار وارده باعث شکستن آینه نشود .

آینه های بزرگ در صورتی که فریم نداشته و با چسب چسبانده شده باشد ، جدا کردن آن کار بسیار سختی است.

با این روش دونفری چسب پشت آینه را برش داده و جدا کنید

مزیت چسب آینه (چسب سیلیکون آینه )

مقاوم در برابر اشعه خورشید UV

 آنتی باکتریال بودن

 ضد قارچ بودن

 الاستیکه بودن بالا 

مقاوم در برابر گرما و سرما

 سرعت خشک شدن اولیه مناسب

۱۲ ماه تاریخ انقضا 

 خراب نکردن جیوه آینه

 آبگریز بودن 

قابلیت چسبیدن روی سرامیک، کاشی چوب ، ام دی اف ( MDF) بتن، شیشه به شیشه، و انواع فلزات